03/06/2020

אבות המזון

אבות המזון - whathot

בעיתונות ובתקשורת בכלל מדברים על כל כך הרבה דיאטות חדשות, עד שקל מאוד לשכוח את הבסיס של התזונה היומיומית הנכונה. התזונה הנכונה, זו שחשובה כל כך לצורך שמירה על בריאות טובה ולשם מניעת מחלות, מבוססת בראש ובראשונה על אבות המזון. לא לחינם כבר נאמר שאנחנו הננו מה שאנו אוכלים. מי שאוכל יותר מדי מאכלים שמנים – יסבול מעודף משקל ומתחלואה נלווית. מי שאוכל יותר מדי סוכר – מעלה את הסיכוי שיחלה בסוכרת. אז מהם בעצם אבות המזון וכיצד כדאי לשלב אותם בתזונה נכונה ובריאה יותר?

נא להכיר – אבות המזון

על מנת להתקיים, אנו חייבים לספק לגופנו את כל אבות המזון השונים. זהו הבסיס שמאשר לגוף שלנו לבצע את התהליך החשוב של חילוף החומרים. תהליך זה מתאר את האופן שבו לוקח הגוף אבני בניין וחומרים הדרושים לו לצורך הפקת אנרגיה, לצורך בניית תאי הגוף ולשם גדילה תקינה. אם כבר סיימתם מזמן את בית הספר ושכחתם מהם כל אותם אבות המזון, זהו הזמן לרענן את הזיכרון.

כל אבות המזון מחולקים לקטגוריות, חמש במספר:

  • ויטמינים – אלה הם חומרים שמסייעים לחילוף החומרים ויש להם חשיבות במניעת מחלות. חוסר בסוג כזה או אחר של ויטמינים יתבטא בסימפטומים שונים, החל מעייפות, דרך חולשה ובחילות, נשירת שיער ובמקרים של חוסר קיצוני – קיצור תוחלת חיים ואפילו מוות.
  • חלבונים – אלה הם החומרים שלמעשה בונים את הגוף כולו. חוסר בחלבונים עלול להביא לחולשה ואף להרס השרירים. אם הגוף סובל ממחסור חמור באנרגיה ובפחמימות, יבוצע תהליך של פירוק החלבונים הבונים את התאים (לרבות רקמת שריר).
  • מינרלים – חומרים אלה חיוניים לתפקוד תקין של מערכת העצבים, לבניית העצמות, לאיזון רמת סוכר בדם, לתהליכי נשימה וניצול החמצן וכן הלאה.
  • פחמימות – אלו הן מקורות האנרגיה הראשוניים של הגוף כולו. הם מספקים את האנרגיה לפעילות תאי הגוף, לפעילות השרירים ולפעילות המוח. ישנן פחמימות פשוטות (סוכרים) ויש פחמימות מורכבות.
  • שומנים – ככלל, אלה הם המאגרים שהגוף שומר לשעת הצורך. במקביל לפחמימות, הם ישמשו להפקת אנרגיה, אך לא בתהליך מהיר וזמין כל כך. זמינות השומן כמקור אנרגיה תצריך תהליך פירוק מקדים.

תזונה נכונה ופירמידת המזון

הדרך הנוחה והמקובלת לתיאור כמויות אבות המזון הנדרשות הינה בשיטת הפירמידה. זוהי פירמידת המזון שהוזכרה כאן, והוא מתוארת כך: בחלק הרחב ביותר – דגנים, ובמילים אחרות – פחמימות. פחות מכך, אך בכמות רבה, כדאי לצרות פירות וירקות המספקים ויטמינים ומינרלים. לאחר מכן – מוצרי בשר וחלב המספקים חלבון, ובקודקוד – צריכה מועטה של מזונות שומניים.

 

שליחת תגובה


2014-כל הזכויות שמורות 2013 © מגזין WhatHot מה שחם באינטרנט
richkid אינטראקטיב